Протидія булінгу

 План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти

Наказ про запобігання та протидію булінгу

Наказ про створення комісії з розгляду випадків булінгу

Наказ про запобігання булінгу

                                                



 План заходів,

спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) у 2023-2024 навчальному році

 

№ з/п

Заходи

Терміни виконання

Відповідальний

Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу

 

1.    

 

Підготовка наказу «Про організацію роботи  у закладі освіти з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу у 2023-2024 навчальному році»

Серпень

ЗДВР

2.    

 

Підготовка наказу «Про створення у закладі освіти комісії з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу у 2023-2024 навчальному році»

Серпень

ЗДВР

3.    

 

Наради з різними категоріями працівників з питань профілактики булінгу (цькування)

Вересень, січень

Дирекція

4.    

 

Обговорення та прийняття правил поведінки в класах, оформлення правил у вигляді наочних стендів, презентацій

Вересень, січень

Педагог-організатор, класні керівники

5.    

 

Організація механізмів звернення та встановлення інформаційних скриньок для повідомлень про випадки булінгу (цькування) – консультативний пункт «Скринька довіри»

Вересень

Психолог, соціальний педагог, класні керівники

6.    

 

Оновлення розділу про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на сайті  закладу освіти

Вересень

Відповідальний за роботу сайту школи

7.    

 

Підготовка методичних рекомендацій для педагогів:

-з вивчення учнівського колективу;

       

-з розпізнавання ознак насильства різних видів щодо дітей 

    Жовтень

ЗДВР, психолог, соціальний педагог, класні керівники

8.    

 

Оформлення тематичного стенду

Жовтень

Психолог, соціальний педагог

9.    

 

Підготовка тематичних  буклетів за участю старшокласників

Листопад

Психолог, соціальний педагог, педагог-організатор, учнівське самоврядування

10.

 

Інформаційна акція для старшокласників

Грудень

Психолог, соціальний педагог, педагог-організатор, учнівське самоврядування

11.

 

Перевірка інформаційної доступності правил поведінки та нормативних документів з профілактики булінгу (цькування)

Грудень

ЗДВР

Робота з учителями та іншими працівниками закладу освіти

 

12.

 

Проведення навчальних семінарів для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) та заходів реагування

Осінні канікули

ЗДВР, психолог, соціальний педагог

13.

 

Інструктивні наради з питань профілактики булінгу (цькування) з допоміжним та технічним персоналом.

Листопад

Дирекція школи

14.

 

Круглий стіл для педагогічного колективу щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти «Булінг: правовий захист»

Весняні канікули

ЗДВР, психолог, соціальний педагог, залучені фахівці

15.

 

Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу 

За результатами кожної чверті

ЗДВР, психолог, соціальний педагог

16.

 

Консультування класних керівників психологом, соціальним педагогом з проблемних ситуацій.

Протягом року

Психолог, соціальний педагог

                                                    

 

                                                          Робота з учнями

 

17.

 

Проведення тренінгів для старшокласників з  розвитку навичок спілкування та мирного  вирішення конфліктів

Протягом року

Психолог

18.

 

Імітаційна гра для молодших школярів (1-4 класи) «Якщо тебе ображають»

Жовтень

Класні керівники, психолог, соціальний педагог

19.

 

Тиждень толерантності

Листопад

Педагог-організатор, класні керівники, учнівське

самоврядування

20.

 

День відкритих дверей у шкільного психолога

Листопад, лютий

Психолог

21.

 

Імітаційна гра для учнів середніх і старших класів «Розкажи про насильство»

Січень

Класні керівники, психолог, соціальний педагог

22.

 

Конкурс відеопроєктів проти насильства

Квітень

ЗДВР, педагог-організатор, учнівське

самоврядування

23.

 

Робота шкільної служби медіації

Протягом року

Психолог, соціальний педагог

Робота з батьками

 

24.

 

Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про  випадки  булінгу (цькування) щодо дітей,  заходи захисту та надання допомоги дітям

Жовтень

Психолог, соціальний педагог

25.

 

Тематичні засідання піклувальних рад класів та закладу освіти

Протягом року

Дирекція школи, класні керівники

26.

 

Проведення консультацій психолога з питань взаємин батьків з дітьми 

Протягом року

Психолог, класні керівники

27.

 

Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей

1 раз на місяць 

ЗДВР

 

 

 

Моніторинг освітнього середовища закладу освіти

 

28.

 

Самооцінка закладу освіти за показниками     безпеки, комфортності, інклюзивності

2 рази на рік

Дирекція школи

29.

 

Анонімне анкетування учнів 5-11-х класів про випадки булінгу (цькування) у школі

Грудень

ЗДВР, психолог, соціальний педагог

30.

 

Анкетування батьків про безпеку в закладі освіти

Грудень

ЗДВР, класні керівники

31.

 

Діагностика стосунків у закладі освіти. Анкетування учнів та вчителів

Квітень

ЗДВР, психолог, соціальний педагог

32.

 

Аналіз інформації за протоколами комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти 

Щомісяця

ЗДВР, психолог, соціальний педагог

33.

 

Узагальнення інформації щодо виконання плану заходів з запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти

Травень, червень

ЗДВР, психолог, соціальний педагог

 

 

РЕАГУВАННЯ ТА ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ

ПОРЯДОК 

подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв

про випадки булінгу (цькування) в школі

Загальні питання

  • Цей Порядок визначає процедуру подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькування).

  • Заявниками можуть бути здобувачі освіти, їх батьки/законні представники,працівники та педагогічні працівники школи та інші особи.

  • Заявник забезпечує достовірність та повноту наданої інформації.

У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:

Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

  • систематичність (повторюваність) діяння;

  • наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

  • дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого

Подання заяви про випадки булінгу (цькування)

  • Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб зобов’язані повідомляти директору позашкільного закладу.

  • Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу (цькування)

  • здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв про випадки булінгу (цькування)  (далі – Заява).

  • Заяви, що надійшли на електронну пошту позашкільного закладу отримує директор або методист, який зобов’язаний терміново повідомити керівника закладу.

  • Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює особисто директор закладу або методист.

  • Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу (цькування).

  • Датою подання заяв є дата їх прийняття.

  • Розгляд Заяв здійснює директор закладу з дотриманням конфіденційності.

  • Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування)

  • За результатами розгляду Заяви директор закладу видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб.

  • З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін.

  • Для прийняття рішення за результатами розслідування директор закладу створює комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання.

  • Комісія створюється наказом директора закладу позашкільної освіти.

  • До складу комісії можуть входити педагогічні працівники, батьки постраждалого та булера, директор закладу та інші зацікавлені особи.

  • Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами.

  • Якщо Комісія визначила, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то директор закладу зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції та службу у справах дітей.

  • У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що директор закладу має повідомити постраждалого.

  • Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.

  • Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України та службу у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).

  • Батьки зобов’язані виконувати рішення та рекомендації Комісії.

Терміни подання та розгляду Заяв

  • Заявники зобов’язані терміново повідомляти керівнику закладу про випадки булінгу (цькування), а також подати Заяву.

  • Рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб видається протягом 1 робочого дня з дати подання Заяви.

  • Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється протягом 3 робочих днів з дати видання рішення про проведення розслідування.

  • За результатами розслідування протягом 1 робочих дня створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату але не пізніше чим через 3 робочих дні після створення Комісії.

  • Директор закладу зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей про кваліфікований Комісією випадок булінгу (цькування) протягом одного дня.

Реагування на доведені випадки булінгу

На основі рішення комісії з розгляду випадків булінгу (цькування), яка кваліфікувала випадок як булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, директор закладу:

  • повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;

  • забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування) (далі – Заходи).

 

АЛГОРИТМ ЩОДО ПОПЕРЕДЖЕННЯ БУЛІНГУ

  • Ознайомлення учасників освітнього  процесу з нормативно- правовою базою та регулюючими документами щодо превенції проблеми насилля в освітньому середовищі.

  • Проведення зустрічей, круглих столів, семінарів, тренінгів із залученням  представників  правоохоронних органів, служб соціального захисту, медичних установ та інших зацікавлених організацій.

  • Створення інформаційних куточків для учнів із переліком організацій, до яких можна звернутися у ситуації насилля та правопорушень.

  • Ознайомлення учителів і дітей з інформацією про прояви насильства та його наслідки.

  • Батьківські збори –це форма організації спільної діяльності батьків та педагогів, яка передбачає їх спілкування з метою обговорення актуальних питань  навчання і виховання, ухвалення рішень.


Немає коментарів:

Дописати коментар